Projekty budynków biurowych

Budynej JRG Straży Pożarnej w Łodzi

Autorzy projektu architektonicznego nowego budynku JRG Straży Pożarnej w Łodzi

architekt Agnieszka Latała

architekt Grzegorz Dresler

architekt Marta Wojtowicz

Wymiary nowego budynku:

  • powierzchnia działki:              11487,1m2
  • powierzchnia użytkowa            3000 m2
  • kubatura brutto                     18184 m3

IDEA PROJEKTU

Oto projekt, który zmieni życie strażaków! 3000m2 powierzchni dostarcza im wszystkich narzędzi i warunków, aby skutecznie i bezpiecznie pełnić swoje obowiązki, 24 godziny na dobę. Będzie to baza, z której będą kierować swoje akcje ratownicze i gaśnicze, wykorzystując nowoczesny sprzęt specjalistyczny.

Strażnica będzie mieć wszystko, czego strażacy potrzebują, aby realizować swoje zadania – od przyjmowania zgłoszeń, poprzez garażowanie samochodów pożarniczych, aż po zaplecze socjalne i szkoleniowe. Będzie tu miejsce dla Specjalistycznej Grupy Ratownictwa Chemiczno-Ekologicznego, a także magazyny środków gaśniczych i sorbentów.

Strażacy będą mieli tu możliwość podnoszenia swojej sprawności fizycznej i uczestniczenia w szkoleniach teoretycznych i praktycznych. Nie zabraknie też miejsca na realizację prac administracyjno-biurowych i działalność edukacyjno-oświatową.

Zaprojektowana Strażnica Jednostki Ratowniczo-Gaśniczej to miejsce, gdzie strażacy będą czuli się bezpiecznie i komfortowo, wiedząc, że wszystko, co potrzebne im do skutecznego pełnienia służby, jest tu pod ręką. To inwestycja, która zapewni im lepsze warunki do pracy i pozwoli skupić się na ratowaniu życia i mienia.

PROJEKT ZAGOSPODAROWANIA DZIAŁKI

W obiekcie projektowanej Jednostki Ratowniczo Gaśniczej nie brakuje dbałości o szczegóły. Każdy element został zaprojektowany z myślą o komforcie i bezpieczeństwie pracowników, a także o skuteczności działania w razie potrzeby. Architektura budynku jest nowoczesna, a jednocześnie funkcjonalna, dzięki czemu zarówno z zewnątrz, jak i wewnątrz budynku będzie się prezentować atrakcyjnie i profesjonalnie.

Placówka została zaprojektowana z myślą o wszystkich potrzebach, zarówno tych związanych z działaniem ratowniczym, jak i tych dotyczących codziennego funkcjonowania. W budynku znajdzie się wielostanowiskowy garaż, myjnia dla wozów strażackich, pomieszczenia socjalno-biurowe, punkt alarmowy, moduł dowództwa, pokoje do wypoczynku, sala szkoleniowa, pokoje hotelowe, a także wiele innych udogodnień, takich jak siłownia czy sauna.

Jednostka Ratowniczo Gaśnicza będzie gotowa do działania w każdej chwili, a dzięki zastosowaniu najnowocześniejszych rozwiązań, będzie w stanie szybko i sprawnie reagować na każde zdarzenie. Wszystko to zostało zaprojektowane z niezwykłą precyzją i dbałością o każdy detal, co stanowi gwarancję sukcesu tego projektu.

Nowoczesne fasady

Dla całego obiektu zaprojektowano nowoczesne fasady wentylowane Alucobond A2. Jest to system elewacji z aluminiowych płyt kompozytowych z niepalnym rdzeniem mineralnym mocowanych do ścian na podkonstrukcji aluminiowej systemem wieszakowym. Zaprojektowana elewacja zapewnia jakość, trwałość i doskonałą estetykę obiektu przez wiele lat. Zaprojektowano elewacje z wąskich płyt w układzie pionowym. Płyty elewacyjne o trzech szerokościach ułożono naprzemiennie. Kolorystyka płyt elewacyjnych w odcieniach szarości z akcentami w kolorze czerwonym była warunkiem Inwestora.

Stolarka okienna i drzwiowa zewnętrzna została zaprojektowana w systemie tzw. ciepłego montażu. Okna i drzwi mocowane będą na konsolach nośnych w grubości warstwy ocieplenia, tzn zostaną wysunięte poza lico ścian konstrukcyjnych. Odpowiednie uszczelnienie pianą izolacyjną oraz dedykowanymi taśmami tak usytuowanych okien zapewnia najlepszą izolacyjność termiczną stolarki mocowanej w ścianach trójwarstwowych.

Okna zaprojektowano jako jednoskrzydłowe, bez dodatkowych podziałów, współgrające z układem płyt elewacyjnych.

Bramy szybkobieżne

Dla szybkiego i bezpiecznego wyjazdu wozów straży pożarnej zaprojektowano bramy harmonijkowe szybkobieżne otwierane na boki o wymiarach w świetle 400 x 450 cm.

Bramy automatyczne z samoczynnym przełączaniem zasilania oraz z możliwością otwierania ręcznego. Bramy wyposażone w system informujący o ich otwieraniu i zamykaniu, wyposażone w blokadę przed przytrzaśnięciem. Minimalny możliwy czas całkowitego otwarcia bramy wynosi 6 sekund.

Posadzki przemysłowe

W garażu oraz pomieszczeniu myjni pojazdów projektowane są posadzki przemysłowe wytrzymałe na duże obciążenia. Posadzki będą wykonane jako utwardzone powierzchniowo w technice suchej posypki metalicznej. W pomieszczeniach ratownictwa chemicznego, których elementy narażone są na kontakt z chemikaliami, projektowana jest chemoodporna posadzka winyloestrowa.

Budynek energooszczędny – fotowoltaika

W obiekcie przewiduje się zastosowanie instalacji fotowoltaicznej w oparciu o panele rozmieszczone na dachu. Zaprojektowana instalacja fotowoltaiczna będzie cechowała się następującymi parametrami i własnościami:

ilość paneli fotowoltaicznych: 144

moc modułu: 340W

moc instalacji FV: ok. 49 kWp

przewidywany zysk roczny: ok. 50 000 kWh

Moduły fotowoltaiczne zostaną zamontowane na dachu nad częścią garażową budynku, będą zamontowane na konstrukcji systemowej i skierowane na stronę południową. Projektowana instalacja fotowoltaiczna będzie połączona z wewnętrzną instalacją elektryczną budynku. Zakłada się wykorzystanie wyprodukowanej energii na potrzeby własne budynku oraz zwrot do sieci dostawcy energii.

Budynek energooszczędny – pompy ciepła

Projektowana instalacja pomp ciepła będzie podstawowym źródłem ciepła i chłodu dla budynku jednostki ratowniczo gaśniczej PSP Łódź-Olechów. Jednostki zewnętrzne zlokalizowane są na tarasie technicznym bezpośrednio za ścianą zewnętrzną pomieszczenia maszynowni – miejscem lokalizacji wewnętrznych jednostek oraz pozostałej niezbędnej armatury źródła ciepła.

Projektowane pompy ciepła mogą pracować jako urządzenia rewersyjne. W odpowiednich warunkach pogodowych, na sygnał z urządzeń pomiarowych pompy ciepła przełączą się na tryb chłodzenia, przygotowując wodę lodową, które rozprowadzana jest po budynku do jednostek chłodzących wewnętrznych – klimakonwektorów.

Źródłem ciepła dla instalacji ogrzewczych będzie 8 pomp ciepła o parametrach: dla jednostek zewnętrznych: nominalna moc grzewcza 15,6 kW (2), nominalna moc chłodnicza 11,9 kW(2); dla jednostek wewnętrznych: pobór prądu 0,21 kW

Przewidziano następujący rozdział ciepła:

  • 4 pompy ciepła – obieg grzejnikowy i ciepła technologicznego / chłodzenia,
  • 3 pompy ciepła – obieg ogrzewania podłogowego
  • 1 pompa ciepła na potrzeby przygotowania ciepłej wody użytkowej.

Projektowane instalacje techniczne

Dla inwestycji wykonane zostały projekty następujących instalacji:

  • projekt przyłącza wody (z miejskiej sieci wodociągowej);
  • projekt szczelnego zbiornika na nieczystości (szambo) do czasu budowy sieci kanalizacji;
  • projekt instalacji kanalizacji opadowej;
  • separatory produktów ropopochodnych na instalacji kanalizacji sanitarnej;
  • separator produktów ropopochodnych na instalacji kanalizacji deszczowej;
  • pompy ciepła ogrzewające budynek oraz wodę użytkową;
  • instalacja centralnego ogrzewania i ciepłej wody użytkowej;
  • instalacja sanitarna i kanalizacyjna;
  • instalacja wodociągowa przeciwpożarowa (hydranty wewnętrzne);
  • instalacje: fotowoltaiczna,
  • przyłącze elektroenergetyczne;
  • instalacja zasilania rezerwowego z agregatem prądotwórczym;
  • wewnętrzne instalacje elektroenergetyczne niskiego napięcia (w tym m.in. instalacja elektryczna oświetlenia podstawowego, miejscowego, nocnego i alarmowego);
  • oświetlenie zewnętrzne terenu;
  • instalacja odgromowa;
  • przyłącza telekomunikacyjne (poza zakresem wniosku na pozwolenie na budowę)  kablowe i światłowodowe;
  • instalacja okablowania strukturalnego;
  • system kontroli dostępu;
  • monitoring wizyjny (wewnątrz budynku, teren zewnętrzny);
  • instalacja systemu alarmowo-informacyjnego, zapewniającego wyświetlanie w czasie alarmu informacji o numerach zadysponowanych zastępów, a także     ogłaszanie komunikatów i włączanie sygnałów alarmowych;
  • instalacja rozgłoszeniowa;
  • instalacja zdalnego otwierania bram garażowych i wjazdowej z PA;
  • antenowe instalacje radiotelefonów użytkowanych przez Zamawiającego;
  • antenowa instalacja RTV;
  • instalacja wentylacyjna i mechanicznej i klimatyzacji w wybranych pomieszczeniach;
  • system wyciągu spalin w garażu;
  • instalacja sprężonego powietrza do zasilania pojazdów pożarniczych na stanowiskach garażowych z systemem złącz powietrznych, z automatycznym wyrzutnikiem wtyku;
  • instalacja prądowa do zasilania pojazdów pożarniczych na stanowiskach garażowych z systemem złącz prądowych, z automatycznym wyrzutnikiem wtyku (instalacja może działać jako zespolona z ww. instalacją sprężonego powietrza)
  • system sygnalizacji drogowej (na wyjeździe alarmowym na drogę publiczną).

Konstrukcja budynku

 Konstrukcję przedmiotowego budynku stanowią monolityczne elementy żelbetowe: słupy, ściany, belki, tarcze, stropy oraz prefabrykowane dźwigary strunowetonowe. Pomiędzy elementami żelbetowymi monolitycznymi zaprojektowano sztywne połączenia. Prefabrykowane dźwigary dachowe w części garażowej oparte na słupach w sposób przegubowy.

Ze względów konstrukcyjnych (różny układ konstrukcyjny oraz wynikająca z tego duża różnica obciążeń) w obiekcie wprowadzono dylatację (przy osi 13) biegnącą przez całą wysokość budynku. W obiekcie zastosowano jeszcze dylatacje przy osiach 2 i C (możliwość etapowania prac budowlanych).

 Zasadniczymi siłami które działają na konstrukcję, są siły pochodzące od ciężaru własnego, siły od obciążeń klimatycznych oraz w mniejszym stopniu od obciążeń użytkowych.

 Obciążenia od ciężaru własnego pokrycia dachowego oraz obciążenie śniegiem będą przekazywane za pośrednictwem żelbetowych monolitycznych stropodachów oraz stropodachu na belkach, na żelbetowe słupy i ściany.
W identyczny sposób będą przekazywane obciążenia użytkowe oraz ciężar własny z płyt pośrednich. Wszystkie obciążenia z części naziemnej budynku będą przekazane na grunt za pośrednictwem stóp grubości 50 cm oraz ław fundamentowych grubości 40 cm.

W części garażowej zaprojektowano stropodach o konstrukcji belkowej bezpłatwiowej. Z uwagi na wymaganą dużą powierzchnię użytkową garażu bez podpór pośrednich (wewnętrznych) o rozpiętości teoretycznej 25,50 m, dźwigary dachowe w tej części budynku zaprojektowano z prefabrykatów strunobetonowych, dwuteowych o zmiennej wysokości przekroju. Dolna półka elementu jest prosta, górna zaś w celu uzyskania spadku połaci dachowej, ukształtowana ze spadkiem 5%. Wskutek zmiennej geometrii  załamana jest również oś geometryczna elementu i w sposób naturalny uzyskano pożądaną zmianę mimośrodu siły sprężającej.

Dźwigary będą wyposażone w dodatkowe akcesoria: marki stalowe w górnej półce do połączenia z poszyciem dachu oraz z boku górnej półki do połączenia ze stalowa konstrukcja stężeń. W celu przeprowadzenia instalacji podwieszonej pod dach w środniku belki zaprojektowano otwory (ilość elementów podwieszanych wymaga wcześniejszej weryfikacji).

Dźwigary zaprojektowano z betonu C50/60 zbrojonego stalą pasywną AIIIN oraz aktywną w postaci cięgien sprężających o średnicy 15,2 mm (nominalna wytrzymałość na rozciąganie 1860 MPa).

Układ konstrukcyjny stropodachu garażu zaprojektowano jako bezpłatwiowy. Bezpośrednio na górnych półkach dźwigarów strunobetonowych ułożone będą blachy trapezowe (w układzie dwuprzęsłowym) o profilu T135 930 i grubości 1,50 mm.

W przęsłach w osiach 5-6 oraz 10-11 zaprojektowano stalowe stężenia połaciowe w postaci skratowań z prętów stalowych fi 20 mm, wyposażonych w śruby rzymskie do naciągu oraz układ stężeń z rur okrągłych. Stężenia będą montowane do dźwigarów poprzez stalowe marki zamontowane w belkach w zakładzie prefabrykacji. Układ stężeń przedstawiono na rysunku 226.12.04.

W celu wykonstruowania odpowiedniego oparcia dźwigarów na słupach, w ich końcach będą „zatopione” stalowe rury prostokątne 50×80 mm (po dwie na każdym końcu) tworzące przelotowe otwory, do montażu na stalowych prętach fi 20 AIIIN wystających z głowicy słupa.

Dźwigary opierane będą na słupach za pośrednictwem podkładek elastomerowych o grubości 10 mm.

Zaprojektowane dźwigary posiadają wymaganą odporność ogniową dzięki otulinie betonowej wokół prętów i strun. W porównaniu z konstrukcjami monolitycznymi prefabrykaty umożliwiają precyzyjne ułożenie prętów zbrojeniowych oraz strun sprężających. To gwarantuje zachowanie projektowanej wielkości otuliny betonowej, a tym samym klasy ognioodporności. Nie ma potrzeby stosowania dodatkowych okładzin przeciwpożarowych.

Zakres prac projektowych

Dla powyższej inwestycji biuro projektowe Dresler Studio Architektura i Urbanistyka wykonało dokumentację projektową obejmującą: koncepcję projektową, wizualizacje obiektu, projekt budowlany z informacja bioz, wielobranżowy projekt wykonawczy, projekt wnętrz, projekt zieleni, projekt boiska sportowego, specyfikacje techniczne wykonania i odbioru robót budowlanych, kosztorysy i przedmiary. W ramach prac przedprojektowych wykonana została mapa do celów projektowych, badania geotechniczne, inwentaryzacja zieleni, uzyskano warunki techniczne od gestorów sieci, pozwolenie na usunięcie drzew kolidujących z inwestycją.

Zakończono budowę

KLIENT
Komenda Miejska Państwowej Straży Pożarnej
LOKALIZACJA
Łódź
PROJEKT
Kwiecien 2020
POWIERZCHNIA
3050 m2
psp lodz przybyszewskiego 1920 1000 2
psp lodz przybyszewskiego 1920 1000 1

WHAT'S CLIENT
SAY ABOUT PROJECT

The team at Baroque is incredibly dedicated, knowledgeable, and helpful. The finished product was beautiful, and worth every penny. I would absolutely recommend Baroque.
ALEXANDRA DMITROV,OWNER