Budynej JRG Straży Pożarnej w Łodzi
Autorzy projektu architektonicznego nowego budynku JRG Straży Pożarnej – Łódź Olechów
architekt Agnieszka Latała
architekt Grzegorz Dresler
architekt Marta Wojtowicz
Wymiary nowego budynku:
- powierzchnia działki: 11487,1m2
- powierzchnia użytkowa 3000 m2
- kubatura brutto 18184 m3
IDEA PROJEKTU
Strażnica ma wszystko, czego strażacy potrzebują, aby realizować swoje zadania – od przyjmowania zgłoszeń, poprzez garażowanie samochodów pożarniczych, aż po zaplecze socjalne i szkoleniowe. Jest to miejsce dla Specjalistycznej Grupy Ratownictwa Chemiczno-Ekologicznego, a także magazyny środków gaśniczych i sorbentów.
Strażacy mają też możliwość podnoszenia swojej sprawności fizycznej i uczestniczenia w szkoleniach teoretycznych i praktycznych. Nie zabrakło też miejsca na realizację funkcji administracyjno-biurowych i na działalność edukacyjno-oświatową.
Zaprojektowana Strażnica Jednostki Ratowniczo-Gaśniczej to miejsce, gdzie strażacy czują bezpiecznie i komfortowo, wiedząc, że wszystko, co potrzebne im do skutecznego pełnienia służby, jest tu pod ręką. To inwestycja, która zapewni im lepsze warunki do pracy i pozwoli skupić się na ratowaniu życia i mienia.
PROJEKT ZAGOSPODAROWANIA DZIAŁKI
W obiekcie projektowanej Jednostki Ratowniczo Gaśniczej nie brakuje dbałości o szczegóły. Każdy element został zaprojektowany z myślą o komforcie i bezpieczeństwie pracowników, a także o skuteczności działania w razie potrzeby. Architektura budynku jest nowoczesna, a jednocześnie funkcjonalna, dzięki czemu zarówno z zewnątrz, jak i wewnątrz budynku prezentuje się atrakcyjnie i profesjonalnie.
Placówka została zaprojektowana z myślą o wszystkich potrzebach, zarówno tych związanych z działaniem ratowniczym, jak i tych dotyczących codziennego funkcjonowania. W budynku są: wielostanowiskowy garaż, myjnia dla wozów strażackich, pomieszczenia socjalno-biurowe, punkt alarmowy, moduł dowództwa, pokoje do wypoczynku, sala szkoleniowa, pokoje hotelowe, a także wiele innych udogodnień, takich jak siłownia czy sauna.
Jednostka Ratowniczo Gaśnicza będzie gotowa do działania w każdej chwili, a dzięki zastosowaniu najnowocześniejszych rozwiązań, będzie w stanie szybko i sprawnie reagować na każde zdarzenie. Wszystko to zostało zaprojektowane z niezwykłą precyzją i dbałością o każdy detal, co stanowi gwarancję sukcesu tego projektu.
Nowoczesne fasady wentylowane
Dla całego obiektu zaprojektowano nowoczesne fasady wentylowane Alucobond A2. Jest to system elewacji z aluminiowych płyt kompozytowych z niepalnym rdzeniem mineralnym mocowanych do ścian na podkonstrukcji aluminiowej systemem wieszakowym. Zaprojektowana elewacja zapewnia jakość, trwałość i doskonałą estetykę obiektu przez wiele lat. Zaprojektowano elewacje z wąskich płyt w układzie pionowym. Płyty elewacyjne o trzech szerokościach ułożono naprzemiennie. Kolorystyka płyt elewacyjnych w odcieniach szarości z akcentami w kolorze czerwonym była warunkiem Inwestora.
Stolarka okienna i drzwiowa zewnętrzna została zaprojektowana w systemie tzw. ciepłego montażu. Okna i drzwi mocowane będą na konsolach nośnych w grubości warstwy ocieplenia, tzn zostaną wysunięte poza lico ścian konstrukcyjnych. Odpowiednie uszczelnienie pianą izolacyjną oraz dedykowanymi taśmami tak usytuowanych okien zapewnia najlepszą izolacyjność termiczną stolarki mocowanej w ścianach trójwarstwowych. Okna zaprojektowano jako jednoskrzydłowe, bez dodatkowych podziałów, współgrające z układem płyt elewacyjnych.
Bramy szybkobieżne
Dla szybkiego i bezpiecznego wyjazdu wozów straży pożarnej zaprojektowano bramy harmonijkowe szybkobieżne otwierane na boki o wymiarach w świetle 400 x 450 cm. Bramy automatyczne z samoczynnym przełączaniem zasilania oraz z możliwością otwierania ręcznego. Bramy wyposażone w system informujący o ich otwieraniu i zamykaniu, wyposażone w blokadę przed przytrzaśnięciem. Minimalny możliwy czas całkowitego otwarcia bramy wynosi 6 sekund.
Posadzki przemysłowe
W garażu oraz pomieszczeniu myjni pojazdów projektowane są posadzki przemysłowe wytrzymałe na duże obciążenia. Posadzki będą wykonane jako utwardzone powierzchniowo w technice suchej posypki metalicznej. W pomieszczeniach ratownictwa chemicznego, których elementy narażone są na kontakt z chemikaliami, projektowana jest chemoodporna posadzka winyloestrowa.
systemie tzw. ciepłego
W obiekcie przewiduje się zastosowanie instalacji fotowoltaicznej w oparciu o panele rozmieszczone na dachu. Zaprojektowana instalacja fotowoltaiczna będzie cechowała się następującymi parametrami i własnościami:
ilość paneli fotowoltaicznych: 144, moc modułu: 340W, moc instalacji FV: ok. 49 kWp, przewidywany zysk roczny: ok. 50 000 kWh
Moduły fotowoltaiczne zostaną zamontowane na dachu nad częścią garażową budynku, będą zamontowane na konstrukcji systemowej i skierowane na stronę południową. Projektowana instalacja fotowoltaiczna będzie połączona z wewnętrzną instalacją elektryczną budynku. Zakłada się wykorzystanie wyprodukowanej energii na potrzeby własne budynku oraz zwrot do sieci dostawcy energii.
Budynek energooszczędny – pompy ciepła
Projektowana instalacja pomp ciepła będzie podstawowym źródłem ciepła i chłodu dla budynku jednostki ratowniczo gaśniczej PSP Łódź-Olechów. Jednostki zewnętrzne zlokalizowane są na tarasie technicznym bezpośrednio za ścianą zewnętrzną pomieszczenia maszynowni – miejscem lokalizacji wewnętrznych jednostek oraz pozostałej niezbędnej armatury źródła ciepła.
Projektowane pompy ciepła mogą pracować jako urządzenia rewersyjne. W odpowiednich warunkach pogodowych, na sygnał z urządzeń pomiarowych pompy ciepła przełączą się na tryb chłodzenia, przygotowując wodę lodową, które rozprowadzana jest po budynku do jednostek chłodzących wewnętrznych – klimakonwektorów.
Źródłem ciepła dla instalacji ogrzewczych będzie 8 pomp ciepła o parametrach: dla jednostek zewnętrznych: nominalna moc grzewcza 15,6 kW (2), nominalna moc chłodnicza 11,9 kW(2); dla jednostek wewnętrznych: pobór prądu 0,21 kW
Przewidziano następujący rozdział ciepła:
- 4 pompy ciepła – obieg grzejnikowy i ciepła technologicznego / chłodzenia,
- 3 pompy ciepła – obieg ogrzewania podłogowego
- 1 pompa ciepła na potrzeby przygotowania ciepłej wody użytkowej.
Projektowane instalacje techniczne
Dla inwestycji wykonane zostały projekty następujących instalacji:
- projekt przyłącza wody (z miejskiej sieci wodociągowej);
- projekt szczelnego zbiornika na nieczystości (szambo) do czasu budowy sieci kanalizacji;
- projekt instalacji kanalizacji opadowej;
- separatory produktów ropopochodnych na instalacji kanalizacji sanitarnej;
- separator produktów ropopochodnych na instalacji kanalizacji deszczowej;
- pompy ciepła ogrzewające budynek oraz wodę użytkową;
- instalacja centralnego ogrzewania i ciepłej wody użytkowej;
- instalacja sanitarna i kanalizacyjna;
- instalacja wodociągowa przeciwpożarowa (hydranty wewnętrzne);
- instalacje: fotowoltaiczna,
- przyłącze elektroenergetyczne;
- instalacja zasilania rezerwowego z agregatem prądotwórczym;
- wewnętrzne instalacje elektroenergetyczne niskiego napięcia (w tym m.in. instalacja elektryczna oświetlenia podstawowego, miejscowego, nocnego i alarmowego);
- oświetlenie zewnętrzne terenu;
- instalacja odgromowa;
- przyłącza telekomunikacyjne (poza zakresem wniosku na pozwolenie na budowę) kablowe i światłowodowe;
- instalacja okablowania strukturalnego;
- system kontroli dostępu;
- monitoring wizyjny (wewnątrz budynku, teren zewnętrzny);
- instalacja systemu alarmowo-informacyjnego, zapewniającego wyświetlanie w czasie alarmu informacji o numerach zadysponowanych zastępów, a także ogłaszanie komunikatów i włączanie sygnałów alarmowych;
- instalacja rozgłoszeniowa;
- instalacja zdalnego otwierania bram garażowych i wjazdowej z PA;
- antenowe instalacje radiotelefonów użytkowanych przez Zamawiającego;
- antenowa instalacja RTV;
- instalacja wentylacyjna i mechanicznej i klimatyzacji w wybranych pomieszczeniach;
- system wyciągu spalin w garażu;
- instalacja sprężonego powietrza do zasilania pojazdów pożarniczych na stanowiskach garażowych z systemem złącz powietrznych, z automatycznym wyrzutnikiem wtyku;
- instalacja prądowa do zasilania pojazdów pożarniczych na stanowiskach garażowych z systemem złącz prądowych, z automatycznym wyrzutnikiem wtyku (instalacja może działać jako zespolona z ww. instalacją sprężonego powietrza)
- system sygnalizacji drogowej (na wyjeździe alarmowym na drogę publiczną).
Konstrukcja budynku
Konstrukcję przedmiotowego budynku stanowią monolityczne elementy żelbetowe: słupy, ściany, belki, tarcze, stropy oraz prefabrykowane dźwigary strunowetonowe. Pomiędzy elementami żelbetowymi monolitycznymi zaprojektowano sztywne połączenia. Prefabrykowane dźwigary dachowe w części garażowej oparte na słupach w sposób przegubowy.
Ze względów konstrukcyjnych (różny układ konstrukcyjny oraz wynikająca z tego duża różnica obciążeń) w obiekcie wprowadzono dylatację (przy osi 13) biegnącą przez całą wysokość budynku. W obiekcie zastosowano jeszcze dylatacje przy osiach 2 i C (możliwość etapowania prac budowlanych).
Zasadniczymi siłami które działają na konstrukcję, są siły pochodzące od ciężaru własnego, siły od obciążeń klimatycznych oraz w mniejszym stopniu od obciążeń użytkowych.
Obciążenia od ciężaru własnego pokrycia dachowego oraz obciążenie śniegiem będą przekazywane za pośrednictwem żelbetowych monolitycznych stropodachów oraz stropodachu na belkach, na żelbetowe słupy i ściany.
W identyczny sposób będą przekazywane obciążenia użytkowe oraz ciężar własny z płyt pośrednich. Wszystkie obciążenia z części naziemnej budynku będą przekazane na grunt za pośrednictwem stóp grubości 50 cm oraz ław fundamentowych grubości 40 cm.
W części garażowej zaprojektowano stropodach o konstrukcji belkowej bezpłatwiowej. Z uwagi na wymaganą dużą powierzchnię użytkową garażu bez podpór pośrednich (wewnętrznych) o rozpiętości teoretycznej 25,50 m, dźwigary dachowe w tej części budynku zaprojektowano z prefabrykatów strunobetonowych, dwuteowych o zmiennej wysokości przekroju. Dolna półka elementu jest prosta, górna zaś w celu uzyskania spadku połaci dachowej, ukształtowana ze spadkiem 5%. Wskutek zmiennej geometrii załamana jest również oś geometryczna elementu i w sposób naturalny uzyskano pożądaną zmianę mimośrodu siły sprężającej.
Dźwigary będą wyposażone w dodatkowe akcesoria: marki stalowe w górnej półce do połączenia z poszyciem dachu oraz z boku górnej półki do połączenia ze stalowa konstrukcja stężeń. W celu przeprowadzenia instalacji podwieszonej pod dach w środniku belki zaprojektowano otwory (ilość elementów podwieszanych wymaga wcześniejszej weryfikacji).
Dźwigary zaprojektowano z betonu C50/60 zbrojonego stalą pasywną AIIIN oraz aktywną w postaci cięgien sprężających o średnicy 15,2 mm (nominalna wytrzymałość na rozciąganie 1860 MPa).
Układ konstrukcyjny stropodachu garażu zaprojektowano jako bezpłatwiowy. Bezpośrednio na górnych półkach dźwigarów strunobetonowych ułożone będą blachy trapezowe (w układzie dwuprzęsłowym) o profilu T135 930 i grubości 1,50 mm.
W przęsłach w osiach 5-6 oraz 10-11 zaprojektowano stalowe stężenia połaciowe w postaci skratowań z prętów stalowych fi 20 mm, wyposażonych w śruby rzymskie do naciągu oraz układ stężeń z rur okrągłych. Stężenia będą montowane do dźwigarów poprzez stalowe marki zamontowane w belkach w zakładzie prefabrykacji. Układ stężeń przedstawiono na rysunku 226.12.04.
W celu wykonstruowania odpowiedniego oparcia dźwigarów na słupach, w ich końcach będą „zatopione” stalowe rury prostokątne 50×80 mm (po dwie na każdym końcu) tworzące przelotowe otwory, do montażu na stalowych prętach fi 20 AIIIN wystających z głowicy słupa.
Dźwigary opierane będą na słupach za pośrednictwem podkładek elastomerowych o grubości 10 mm.
Zaprojektowane dźwigary posiadają wymaganą odporność ogniową dzięki otulinie betonowej wokół prętów i strun. W porównaniu z konstrukcjami monolitycznymi prefabrykaty umożliwiają precyzyjne ułożenie prętów zbrojeniowych oraz strun sprężających. To gwarantuje zachowanie projektowanej wielkości otuliny betonowej, a tym samym klasy ognioodporności. Nie ma potrzeby stosowania dodatkowych okładzin przeciwpożarowych.
Zakres prac projektowych
Dla powyższej inwestycji biuro projektowe Dresler Studio Architektura i Urbanistyka wykonało dokumentację projektową obejmującą: koncepcję projektową, wizualizacje obiektu, projekt budowlany z informacja bioz, wielobranżowy projekt wykonawczy, projekt wnętrz, projekt zieleni, projekt boiska sportowego, specyfikacje techniczne wykonania i odbioru robót budowlanych, kosztorysy i przedmiary. W ramach prac przedprojektowych wykonana została mapa do celów projektowych, badania geotechniczne, inwentaryzacja zieleni, uzyskano warunki techniczne od gestorów sieci, pozwolenie na usunięcie drzew kolidujących z inwestycją.
Zakończono budowę